Olivia Centre przeprowadziła badania, które miały na celu ocenę opinii mieszkańców na temat zrealizowanych udogodnień, oceny organizowanych wydarzeń oraz potrzeb pracowników, którzy na co dzień przebywają w Olivii, jak również tych zatrudnionych w trybie home office i hybrydowym. Wyniki tych badań dostarczają cennych informacji na temat tego, jak budowanie wspólnoty oraz tworzenie inicjatyw wpływa na satysfakcję z pracy oraz postrzeganie biura i jego lokalizacji w danym obiekcie.
Badania zostały zainicjowane na podstawie dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, który po okresach lockdownów, pracy zdalnej i hybrydowej przeszedł bezprecedensowe przemiany. Uzyskane wyniki potwierdzają całkowitą transformację sytuacji na rynku pracy. Aż 64% respondentów przyznaje, że decyduje o przyjściu do biura w zależności od harmonogramu dodatkowych aktywności oferowanych w Olivii Centre. Uczestnictwo w życiu społeczności i poczucie przynależności pozostaje na podobnym poziomie, niezależnie od wybranej formy pracy – hybrydowej czy stacjonarnej. 32% badanych stwierdziło, że wybiera dni w biurze, kiedy mogą uczestniczyć w takich zajęciach. Tego rodzaju zasady jeszcze trzy lata temu były nie do pomyślenia. To dowodzi ogromnej rewolucji, jaką przechodzi rynek biurowy w Polsce i na świecie. Wnioski są jasne: właściciele centrów biznesowych muszą tworzyć interesujące projekty, aby motywować swoich najemców do pracy w biurze. Nic dziwnego, że w Olivii funkcjonuje aż 8 klubów rozwijających pasje, m.in. w dziedzinach takich jak śpiew, fotografia, pielęgnacja roślin, siatkówka czy żeglarstwo.
Wśród czynników wpływających na wybór wydarzeń i przynależność do klubów, ankietowani wskazywali na dobrego prowadzącego, atmosferę w grupie oraz regularność spotkań. Warto podkreślić także znaczenie zaangażowania liderów zespołów. Ponad 70% uczestników deklaruje chęć udziału w wydarzeniach organizowanych w Olivii, a respondenci zwracali uwagę, że rola lidera jest kluczowym czynnikiem przy wyborze klubu, do którego chcieliby przynależeć.
Dodatkowym kontekstem zmian na rynku pracy jest pojawienie się przedstawicieli pokolenia Z, którego wartości różnią się zasadniczo od oczekiwań wcześniejszych pokoleń, a jednocześnie wpływają na kształtowanie oczekiwań pracowników z innych generacji. Wpływa to na zmianę podejścia pracowników do pracy oraz zwiększa potrzebę monitorowania ich oczekiwań i satysfakcji z miejsca pracy. Odpowiedzi udzielone przez respondentów największego w Polsce centrum mix-use, oferującego ponad 175 tys. m.kw. powierzchni użytkowej, stanowią unikalną wiedzę o kierunkach preferowanych zmian przez pracowników.
W badaniu przeprowadzonym pod koniec 2022 roku uczestniczyło 517 osób. Najważniejszym wnioskiem z wyników jest konieczność rozwijania infrastruktury towarzyszącej oraz realizacji inicjatyw w obrębie centrum biznesowego. Wydarzenia i kluby stanowią istotną wartość dodaną do wynajmowanej powierzchni biurowej. Warto zaznaczyć, że realizacja tych dodatkowych udogodnień ma sens jedynie wtedy, gdy podstawowe warunki są spełnione: pracownik powinien mieć łatwy dojazd do pracy, a miejsce pracy powinno spełniać najwyższe standardy biurowe.
Olivia Centre od samego początku dąży do przekształcenia się w wielofunkcyjne centrum, gdzie życie nie kończy się po godzinie 17, jak to bywa w typowych centrach biznesowych. Po latach realizacji projektów angażujących społeczność stała się jednym z najważniejszych trójmiejskich centrów wydarzeń, oferującym znacznie więcej niż standardowe centrum biznesowe. W Olivii znajduje się 12 restauracji, egzotyczny ogród Olivia Garden z bogatą kolekcją 3,5 tysiąca roślin osiągających nawet 11 metrów wysokości oraz centra eventowo-konferencyjne zdolne pomieścić nawet do 1000 osób. Co miesiąc odbywa się tu ponad 140 wydarzeń, a miniony rok Olivia zakończyła liczbą 1680 wydarzeń, w tym szkoleń, wydarzeń sportowych oraz spektakli teatralnych i koncertów takich artystów jak Leszek Możdżer, Krzysztof Zalewski czy Krystyna Janda.
Jak wiele centrów biznesowych, uważnie przyglądamy się nowym sposobom i częstotliwości korzystania z biur. – podkreśla Bogusław Wieczorek, pełnomocnik zarządu Olivia Centre. Dla nas wyjątkowo satysfakcjonujący jest fakt, że odsetek osób przychodzących do biura w Olivii jest znacznie wyższy od innych biurowców w Polsce. Pracowaliśmy na to na długo przed pandemią, animując społeczność Olivii i stale wzbogacając ofertę sportową, kulturalną czy społeczną. Osiągnęliśmy w tym obszarze sukces i chętnie dzielimy się naszymi doświadczeniami z innymi. Nie oznacza to przy tym, że wciąż nie mamy obszarów wymagających poprawy. Niestety, co pokrywa się z badaniami ogólnospołecznymi, w aktywnościach stosunkowo rzadziej uczestniczą ludzie młodzi, do 25 roku życia. Tymczasem skorzystanie z oferty – poznanie innych osób, nawiązanie przyjaźni, samorealizacja – powodują, że jej ocena wzrasta nawet o 40%. Wnioski z naszych badań korespondują z wyzwaniami, przed jakimi stoją zespoły HR w ostatnich latach. Oferta centrum biznesowego, w którym posiadamy biuro, może być zatem znaczącym uzupełnieniem listy benefitów oferowanych przez samego pracodawcę. A nasze wyniki pokazują, że to po prostu działa.
Źródło i pełen raport: Olivia Centre